Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: ikona składnia
Tytuł: Wielkie Święta
Rodzaj obiektu: ikona
Datowanie opisowe: XIX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Rosja (Europa)
Technika: metalurgiczne > emaliowanie; metalurgiczne > odlew
Tworzywo: przetworzony > farba / lakier > emalia lakiernicza; przetworzony > metal > stop > stop miedzi > mosiądz
Wymiar - szerokość: 11.2 cm
Wymiar - wysokość: 17.7 cm
Wymiar - głębokość: 0.9 cm
Słowa kluczowe: obraz; cerkiew; sztuka sakralna; sztuka cerkiewna; ikona
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:

Prezentowany fragment ikony stanowi trzecie skrzydło poliptyku, odlanego w mosiądzu i ozdobionego emalią, z wizerunkami wydarzeń Nowego Testamentu. Produkcję tego typu składanych obrazów rozwinęli na szeroką skalę staroobrzędowcy, którzy nie uznawszy w XVII w. reformy liturgicznej odłączeni zostali od nurtu oficjalnej moskiewskiej cerkwi. Wyroby staroobrzędowców cieszyły się popularnością w całej Rosji pomimo stosowanych wobec nich restrykcji, jak chociażby zakaz odlewania tego typu przedmiotów wydany przez cara Piotra I w 1722 r. Począwszy od Pomorskich wytwórni metalowe przedmioty kultu od końca XVII w., aż po XX w. były powielane i naśladowane w Moskwie, na Powołżu, Uralu, Syberii, patrz S.12780MŁ. Do wytwarzanych przez staroobrzędowców należały „dwunadziesiatyje prazdniki” z wizerunkami dwunastu najważniejszych świąt, z dodatkiem popularnych ikon maryjnych. Na prezentowanym skrzydle z poliptyku, uzupełniającym święta zobrazowanie na S.12860MŁ, znajdują się przedstawienia: Zstąpienie Chrystusa do Otchłani, Wniebowstąpienie, Trójca  Święta Starotestamentalna, Zaśnięcie Bogurodzicy, a na kokoszniku w zwieńczeniu Podwyższenie Krzyża Świętego. Od czasu zastosowania skrzynki formierskiej w XVIII w. ikony metalowe wykonywano wlewając rozgrzany stop do formy, w puste miejsce powstałe po odciśniętym w glinie modelu. Do wykonania wielokwaterowych skrzydeł składanych ikon używano modeli z pojedynczymi scenami (patrz S.12797MŁ), zestawiając z nich gotowe kompozycje, które po odlaniu łączno zawiasami splatanymi. Na licu zamkniętej jak księga ikony obrazowano Golgotę z ośmiokończastym krzyżem – miejsce Męki Chrystusa i odkupienia człowieka. Zamykając ikonę składano najpierw zewnętrzne, potem dwa pozostałe skrzydła do rozmiaru pojedynczego, o podwójnej grubości. Dzięki temu składanymi ikonami chętnie posługiwano się w podróży i używano ich jako osobistych przedmiotów kultu.
Teresa Bagińska-Żurawska https://orcid.org/0000-0002-9243-3967


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję