Tytuł: Tokowanie głuszca
Rodzaj obiektu: rysunek; malarstwo
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: Fałat, Julian (1853-1929)
Datowanie opisowe: XX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Nieśwież (Europa, Białoruś)
Technika: malarskie > farba > tempera
Tworzywo: przetworzony > szkło; organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno; przetworzony > celuloza > tektura
Wymiar - szerokość: 110 cm
Wymiar - wysokość: 80 cm
Słowa kluczowe: apartament; Potocki; wyposażenie; pejzaż; krajobraz
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:
Jeden z czterech obrazów Juliana Fałata, będących obecnie własnością Muzeum - Zamku w Łańcucie przedstawia odbywające się na polanie wśród majaczącego w tle lasu tokowanie głuszca, na zwalonym pniu drzewa, nieco dalej dwie samice. Sceny z polowań, w których malarz chętnie uczestniczył to częsty temat jego obrazów, o różnych porach roku i dnia, w rozmaitym oświetleniu - tutaj scena rozgrywa się wczesną wiosną (od marca do maja). Podczas toków¦ samiec stroszy skrzydła, rozkłada wachlarzowato ogon, wyciąga głowę i wydaje charakterystyczny odgłos. Podczas wydawania jednego z nich, tak zwanego szlifowania, na 1,5 sekundy ptak głuchnie, stąd jego nazwa. Niestety przyczyniło się to do wytrzebienia ptaków - myśliwy mógł zbliżyć się i zapolować. Obecnie jest to gatunek zagrożony wyginięciem w Polsce, choć kiedyś występował masowo. I tutaj, jak w innych dziełach Fałata dominuje jasna kolorystyka i szerokie, charakterystyczne dla niego pociągnięcia pędzla oraz mistrzowskie oddanie różowiejącego na horyzoncie nieba z głębokimi, granatowymi cieniami w lesie. Ta impresjonistyczna maniera pojawiła się w twórczości Fałata w 90 tych latach XIX w., właśnie poczynając od scen z polowań i krajobrazów, ujawniając się też w stosowaniu kontrastów barw zimnych i ciepłych, jak w łańcuckim obrazie - ciepłe róże, czerwień i błękit na niebie oraz szaro - granatowy las. Obraz był wystawiany w Krakowie w 1917 roku.
