Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: Portret
Tytuł: Stefania Zamoyska
Rodzaj obiektu: rysunek; malarstwo
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: Axentowicz, Teodor (1859-1938)
Datowanie opisowe: XIX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Polska (Europa)
Technika: rysunkowe > pastel
Tworzywo: przetworzony > celuloza > papier; organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno
Wymiar - szerokość: 60 cm
Wymiar - wysokość: 78 cm
Słowa kluczowe: apartament; portret; wnętrza; obraz; papier
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:

Portret Stefanii Zamoyskiej S.1086 MŁ
Obraz pochodzący z kolekcji Potockich, dawnych właścicieli zamku łańcuckiego, przedstawia portret młodej kobiety ukazanej w półpostaci, lekko uśmiechniętej, ubranej w zwiewną muślinową suknię i narzucone na prawe ramię futro. Portret wykonany przez T. Axentowicza w technice pastelu, sygnowany w lewym górnym rogu czarną kredką „T. Axentowicz”. Teodor Axentowicz (ur. w maju 1859 r. w Braszowie, zm. w sierpniu 1938 r w Krakowie) to polski malarz, grafik i rysownik. Pochodził z rodziny polskich Ormian, którzy w XVII w otrzymali szlachectwo i herb Gryf. W latach 1878 – 82 uczył się w Monachium, kolebce malarstwa, później studiował w Paryżu. Odbył podróże do Londynu i Rzymu, gdzie malował wiele portretów osób z polskiej arystokracji. To wtedy mógł powstać łańcucki obraz. W Paryżu bywał w salonach Godebskich i Sary Bernhard oraz w Hotelu Lambert i u Chełmońskich. Od 1895 r przebywał w Krakowie, gdzie został profesorem w zreorganizowanej przez J. Fałata Szkole Sztuk Pięknych (od 1900 r przekształconej w ASP), a od 1910 r był rektorem w ASP. Założył też w Krakowie szkołę malarstwa dla kobiet, w której wykładali L. Wyczółkowski i J. Stanisławski. Jako malarz zyskał uznanie tworząc portrety pięknych kobiet, ale też sceny rodzajowe z życia Hucułów. Był też ilustratorem i projektantem plakatów wystawowych. W portretach kobiecych, zwykle malowanych w technice pastelu, z mistrzostwem oddawał stroje, biżuterię i inne atrybuty kobiece, idealizując zarazem twarze portretowanych. Kolorystyka tych portretów zwykle zamykała się w różach, srebrzystych bielach, czerniach i błękitach. Podobna gama kolorów dominuje też w łańcuckim portrecie. Obraz eksponowany jest w Salonie Werandowym na I piętrze Zamku Łańcuckiego.

Bożena Rybkowska


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję