Tytuł: Dzikie ptactwo
Rodzaj obiektu: rysunek; malarstwo
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: Boel, Pieter (1622-1674)
Datowanie opisowe: XVII wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Flandria, kraina historyczno-geograficzna (Europa, Belgia)
Technika: malarskie > farba > olej
Tworzywo: przetworzony > tekstylia > tkanina > płótno; organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno
Wymiar - szerokość: 112 cm
Wymiar - wysokość: 76.5 cm
Słowa kluczowe: malarstwo; olej; scena rodzajowa; drewno; płótno
Nabycie - sposób: zakup
Nota popularyzatorska:
Obraz pochodzący z kolekcji Potockich, dawnych właścicieli zamku łańcuckiego, przedstawia martwe ptactwo ułożone na polanie, na trawie, w tle las. Światło pada z lewej strony obrazu. Kolorystyka ciemna, z przewagą brązów, oliwkowych zieleni i szarości, akcentami rozjaśniającymi kompozycję są martwe ciała ptaków. Obraz pochodzi z XVII w, przypisywany jest Pieterowi Boel (ur. w 1622 r w Antwerpii, zm. we wrześniu 1674 r w Paryżu). To flamandzki malarz okresu baroku, którego fascynowały zwierzęta (w tym martwe, upolowane) i martwe natury. Malował też krajobrazy. Pochodził z rodziny związanej ze sztuką – jego ojciec i brat byli grawerami. Pierwszym nauczycielem był ojciec, później Jan Fijt, znany malarz krajobrazów i zwierząt. Podróżował do Włoch, wiadomo, że odwiedził Genuę i Rzym. Po powrocie do Antwerpii został przyjęty do gildii św. Łukasza. Po 1668 r przeniósł się do Paryża i został zatrudniony, jako malarz i twórca gobelinów, na dworze Ludwika XIV. Większość jego prac nie jest datowana, nie wszystkie są sygnowane, stąd zdarzało się, że jego obrazy były przypisywane Janowi Fijt. Jego zasługą i osiągnięciem był fakt, ze malując zwierzęta nie posługiwał się wypchanymi modelami, ale obserwował je w naturze (często w wersalskiej menażerii). Największe mistrzostwo osiągnął w malowaniu ptaków, a zwłaszcza ich upierzenia, co możemy podziwiać na łańcuckim obrazie. Obraz w bogato zdobionej złoconej ramie jest eksponowany w Jadalni nad Bramą na I piętrze zamku.
Bożena Rybkowska
