Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: ikona
Tytuł: Ukrzyżowanie
Rodzaj obiektu: ikona
Datowanie opisowe: XIX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Rosja (Europa)
Technika: metalurgiczne > odlew
Tworzywo: przetworzony > metal > stop > stop miedzi > brąz
Wymiar - szerokość: 6.4 cm
Wymiar - wysokość: 11.2 cm
Wymiar - głębokość: 1.8 cm
Słowa kluczowe: obraz; cerkiew; sztuka sakralna; sztuka cerkiewna; ikona
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:

Odlewane ze stopów metali przedmioty kultu były początkowo przywożone na Ruś z Bizancjum. Rodzime wyroby wzorowane na bizantyjskich pojawiły się w XI w. i upowszechniły w XII-XIII w. Znaczącymi ośrodkami ich produkcji były Kijów, Nowgorod Wielki, Moskwa, a potem inne ośrodki. Do szczególnie pożądanych wyrobów należały krzyże. W tradycji ruskiej spopularyzował się ośmiokończasty krzyż z trzema poprzecznymi belkami (patrz S.12789MŁ; S.12792MŁ; S.12793MŁ; S.12795MŁ; S.12869MŁ; S.12871-12876MŁ). Został on uznany za jedyny dopuszczalny wśród wyznawców starej tradycji cerkiewnej nazywanych staroobrzędowcami. Nie przyjęli oni reformy liturgicznej zapoczątkowanej w prawosławiu moskiewskim przez patriarchę Nikona w połowie XVII w. Prześladowani starowiercy od końca XVII w. rozwinęli i zdominowali produkcję metalowych przedmiotów kultu religijnego. Z ich wyrobów chętnie korzystali lub naśladowali i kopiowali wierni oficjalnej cerkwi wyznawcy prawosławia. Poszczególne wspólnoty staroobrzędowców wypracowały i stosowały własne zasady obrazowania. W detalach niektóre przedstawienia i podpisy uznawane przez jednych, były traktowane jako heretyckie przez inne wspólnoty. Podstawowa różnica w poglądach na obrazowanie i opisywanie wizerunków zarysowała się pomiędzy wspólnotami bezpopowców nie uznających po reformie kapłanów i popowców, którzy korzystali z posługi kapłanów. Od połowy XVIII w. w środkowej Rosji w regionie guślickim pod Moskwą rozwinęła się nowa wspólnota staroobrzędowców popowców. W XIX w. Guślice stały się jednym z najważniejszych ośrodków odlewnictwa produkującym krzyże, pojedyncze i składane ikony itp. Charakterystyczną cechą wyrobów guślickich i naśladujących je innych wytwórni były montowane na sztyftach uskrzydlone głowy cherubinów (patrz S.12795MŁ; S.12872MŁ; S.12875-12876MŁ). Użyte w większej ilości cherubiny tworzyły niekiedy ażurowy wieniec na zamknięciu krzyża czy ikony.

Teresa Bagińska-Żurawska https://orcid.org/0000-0002-9243-3967


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję