Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: Portret
Tytuł: Moliere
Rodzaj obiektu: rysunek; malarstwo
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: nieznany
Datowanie opisowe: XVIII wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: nieznane
Technika: rysunkowe > pastel
Tworzywo: organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno; przetworzony > celuloza > papier
Wymiar - szerokość: 13 cm
Wymiar - wysokość: 16.5 cm
Słowa kluczowe: wnętrza; papier; drewno; pastel; portret
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:

Jedna z trzech miniatur, będących od 1944 r własnością Muzeum – Zamku w Łańcucie, a należących przed tym rokiem do rodziny Potockich, właścicieli zamku łańcuckiego. Owalne miniatury przedstawiają sławnych ludzi związanych ze sztuką w szerokim jej pojęciu, żyjących w XVII w, a namalowane zostały w XVIII w przez nieznanego malarza. Jedna z nich przedstawia Portret Moliera – popiersie młodego mężczyzny na neutralnym tle z podpisem na ramie czarną farba MOLIERE. Moliere, spolszczone Molier nazywał się Jean Baptiste Poquelin (ur. w styczniu 1622 r w Paryżu zm. w lutym 1772 tamże) był francuskim komediopisarzem epoki baroku. Pochodził z mieszczaństwa, po ukończeniu studiów prawniczych nigdy nie pracował w zawodzie. W 1643 r założył trupę teatralna w Paryżu, która wystawiała średniowieczne farsy oraz commedia dell arte. Po bankructwie Molier trafił do więzienia za długi. Po wyjściu z więzienia wiódł życie wędrownego aktora do 1658 r, kiedy, wraz z innymi aktorami tej trupy wrócił do Paryża. W 1659 r wystawił tam komedię swego autorstwa „Pocieszne wykwintnisie”, która odniosła sukces i spodobała się Ludwikowi XIV. Od tej pory aż do 1673 r tworzył komedie, farsy, komediobalety, w których ośmieszał wady ludzkie – hipokryzję, zakłamanie, życie rodzinne („Świętoszek,” „Szkoła żon”), pogardę wobec uczciwych ludzi („Mizantrop”), czy gromadzenie bogactw dla samego gromadzenia („Skąpiec”).Interesowały go typy ludzkie, ale pomimo pesymizmu i goryczy zawartych w niektórych jego dziełach wierzył w dobroć ludzką, rozum oraz przezwyciężanie zła. Zmarł w 1673 r w trakcie wystawiania sztuki „Chory z urojenia”. Początkowo odmówiono pochowania go na cmentarzu, po wstawiennictwie arcybiskupa Paryża został pochowany poza miastem, a rok po śmierci przeniesiony na cmentarz Pere – Lachaise w Paryżu.

Bożena Rybkowska


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję