Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: Krzesło
Rodzaj obiektu: meble i wyposażenie wnętrz
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: nieznany
Datowanie opisowe: XIX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: nieznane
Technika: stolarskie > stolarka
Tworzywo: przetworzony > materiał drewnopochodny > fornir; organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno > drewno brzozowe
Wymiar - szerokość: 47 cm
Wymiar - wysokość: 88 cm
Wymiar - głębokość: 53 cm
Słowa kluczowe: apartament; drewno; wystrój; wyposażenie; meble
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:

Krzesło w typie biedermeier
Prezentowany mebel pochodzi z kompletu krzeseł należących do dawnego wyposażenia wnętrz łańcuckiego zamku (S.7882MŁ; S.7883MŁ; S.7884MŁ; S.7888MŁ). Krzesło zakupiono zapewne pod koniec XIX w. w czasach Elżbiety i Romana Potockich, gdy urządzano odnowione i zmodernizowane wnętrza. Prostota kształtu mebla, czytelna konstrukcja oraz estetyka starannie dobranych słojów jasnego czereśniowego forniru wskazują na korelacje do mebli w stylu biedermeier. Takim terminem zaczęto w 90 latach XIX w. nazywać modę rozwijającą się w wyposażeniu wnętrz na terenie Austrii, Niemiec i na obszarach wpływów kultury niemieckiej w okresie od Kongresu Wiedeńskiego 1815 r. do wydarzeń Wiosny Ludów 1848 r. Określenie „Biedermeier” zapożyczono z satyrycznej postaci zacnego, solidnego, ale ograniczonego mieszczanina. Styl biedermeier pojawił się jako odpowiedz na wyróżniający się monumentalnością klasycyzm i francuski empire. Biedermeier cechował się praktycznością i prostotą. Rezygnując z nadinterpretacji sztuki antyku, nadmiaru ozdób czy odlewów z brązu złoconego w meblarstwie postawiono na solidną konstrukcję. Na dużą skalę zaczęto stosować rodzime gatunki drewna, jak orzech, klon, brzoza,  jesion, a także drzew owocowych. W okleinach eksponowano słoje drewna traktując naturalne jego walory jako element zdobniczy. Meble przeznaczone do wnętrz mieszkalnych nie odznaczały się reprezentacyjnością, służyły wygodzie życia codziennego. Biedermeier, postrzegany niechętnie w drugiej połowie XIX w., został doceniony u progu modernizmu i stał się inspiracją dla meblarstwa XX w.  
Teresa Bagińska-Żurawska https://orcid.org/0000-0002-9243-3967"


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję