Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: Wazon w typie imari
Rodzaj obiektu: orient
Wytworzenie obiektu - organizacja / wytwórnia: Manufaktura Arita
Datowanie opisowe: XVIII wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Japonia (Azja)
Technika: metalurgiczne > odlew; ceramiczne > farby podszkliwne; formowanie > cyzelowanie; ceramiczne > farby naszkliwne > kobalt
Tworzywo: przetworzony > ceramika > porcelana; przetworzony > metal > stop > stop miedzi > brąz
Wymiar - wysokość: 30 cm
Słowa kluczowe: dekoracja malarska; porcelana; brąz; dekoracja; waza
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:

Para wazek porcelanowych z przykrywkami, na podstawie z brązu. Dno okrągłe, brzusiec rozszerzający się ku górze, uwypuklający się, przechodzi w krótką szyjkę. Na szyjkę nałożono kopulastą przykrywkę z uchwytem w kształcie „psa Fo”/”lwa Buddy”. Według wierzeń chińskich on był symbolem dostojeństwa i potęgi, ochraniał przed złymi mocami i duchami a także uznawany był za obrońcę prawa. Umieszczany był przed budynkami państwowymi, bramami świątynnymi oraz grobowcami. Para statuetek przedstawiająca psa Fo była także uznawana za doskonały prezent dla cesarza, wyrażający szacunek dla władcy. Pojawienie się psa Fo w kulturze chińskiej nastąpiło pod wpływem buddyzmu, w którym lew był symbolem świętości, jednak w tym czasie Chińczycy nie znali takiego zwierzęcia (lwy nie występowały w Chinach), zatem pierwsze jego rzeźby powstały na wzór psa - którego nazwano później "psem Buddy" (słowo Fo oznacza w języku chińskim Buddę). Dekoracja malowana kobaltem, czerwienią i złotem na białym tle w motywy kwiatowe. Podstawa z brązu jest zdobiona motywami esownic nazywanych wolimi oczami oraz stylizowanymi liśćmi, produkcji europejskiej. Powstał jako wyrób eksportowy do Europy, dekorowany w stylu Imari. Nazwa ta pochodzi od portu w Japonii, gdzie wytwarzano porcelanę, położonego o około 6 kilometrów na południowy schód od Arity, w prowincji Hizen, na wyspie Kyushu. Z portu transportowano wyroby do Europy. Historię porcelany japońskiej datuję się na początek XVII wieku. Naczynia wyrabiano od XVII w. z miejscowych materiałów – glinki kaolinowej, początkowo wzorując się na ceramice chińskiej. Z czasem wielobarwna dekoracja naszkliwna, łączona z podszkliwnie umiejscowionym błękitem stała się charakterystycznym wyróżnikiem stylu. Wzory te zwane były imari. Sprowadzane przez holenderskich kupców cieszyły się w końcu XVII w. wielkim powodzeniem w Europie, wpisując się na stałe do wyposażenia modnych rokokowych i klasycystycznych salonów. W latach 30. XVIII w. rozpoczęto produkcję imitacji imari w Miśni, Delft i innych manufakturach. Japonia, Arita, XVIII.
Przemysław Kucia


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję