Rodzaj obiektu: zegar
Datowanie opisowe: XVIII wiek
Technika: inne > zegarmistrzostwo; metalurgiczne > galwanizacja > złocenie
Tworzywo: przetworzony > metal; organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno
Wymiar - wysokość: 82 cm
Słowa kluczowe: Zamek; wnętrza; drewno; metal; zegar
Nota popularyzatorska:
Zegar kartel drewniany ze złoceniami w kształcie liry z wijącymi wężami wokół ramion, zwieńczony wazonem. Tarcza okrągła z ażurowymi wskazówkami, emaliowana na biało, na niej czarne cyfry arabskie. Na początku XIX wieku zegarmistrzostwo francuskie miało zasadniczy wpływ na formy czasomierzy. Po okresie rokoka z lekkimi, asymetrycznymi kształtami coraz bardziej popularny stawał się klasycyzm. Pojawiły się nowe motywy dekoracyjne, m.in. obeliski, wazony, łuki triumfalne, a także postacie z antycznej mitologii. Najbardziej charakterystyczną zmianą w oprawie zegarowej było podporzadkowanie mechanizmu obudowie. Oprawy niemal wyłącznie robiono z brązu w formie pełnoplastycznych rzeźb i coraz mniej miejsca przeznaczano na sam mechanizm. W rezultacie zegar stał się pretekstem dla wytworów sztuki brązowniczej. Warto wspomnieć, że w Polsce, w 2 poł. XVIII wieku zegarmistrzowie nawiązywali do wzorców francuskich z tą jednak różnicą, że oprawy zegarów były wykonywane z drewna przez snycerzy lub stolarzy.
Prezentowany cartel został zakupiony do zbiorów zamkowych.
dr Daniel Reniszewski
