Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: Waza
Tytuł: Waza Woda
Rodzaj obiektu: ceramika
Wytworzenie obiektu - organizacja / wytwórnia: manufaktura porcelany w Miśni
Datowanie opisowe: XIX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Miśnia (Europa, Niemcy)
Technika: metalurgiczne > galwanizacja > złocenie; ceramiczne > farby naszkliwne; ceramiczne > farby podszkliwne
Tworzywo: przetworzony > ceramika > porcelana
Wymiar - szerokość: 32 cm
Wymiar - wysokość: 58.5 cm
Wymiar - głębokość: 21 cm
Słowa kluczowe: wnętrza; apartament; porcelana; wyposażenie; waza
Nabycie - sposób: zakup
Nota popularyzatorska:

Duża, dekoracyjna waza symbolizująca wodę wykonana została zapewne w manufakturze porcelany w Miśni. Ta najstarsza w Europie wytwórnia porcelany założona została w 1710 r. przez Augusta II Sasa, działa ona do dziś. Powyższa waza powstała w XIX w. według modelu wazy symbolizującej wodę, należącej do miśnieńskiej serii czterech waz z 1747 r. przedstawiających cztery żywioły: powietrze, ogień, wodę i ziemię. Twórcą modeli tych waz w stylu rokokowym był Johann Joachim Kaendler, rzeźbiarz pracujący w manufakturze w Miśni od 1731 r., z czasem kierownik modelarni. Uważany jest on za najwybitniejszego modelera w porcelanie w Europie. Wszystkie cztery wazy z serii, zapewne osiemnastowieczne, znajdowały się w zbiorach dawnych właścicieli łańcuckiego zamku (J. Piotrowski, Zamek w Łańcucie, Lwów 1933, s. 65, 66, il. 67). Zostały one wywiezione w 1944r. za granicę przez Alfreda Potockiego, ostatniego właściciela zamku łańcuckiego. Powyższą wazę symbolizującą wodę zakupiło muzeum w 1984r. Waza jest ażurowa, o owoidalnym, wysmukłym brzuścu i stożkowatej szyi. Odznacza się bogatą oprawą plastyczną. Okrągła podstawa imituje brzeg morski. Modelowana jest z tyłu w stos kamieni, po których pełza rak, z przodu w spienione fale morskie i rocaille. Na kamieniu przysiadł amorek wyobrażony jako pełnoplastyczna figurka, z siecią rybacką przerzuconą przez ramię, trzymający w ręku koral. Figurka amorka stanowi główny akcent rzeźbiarskiej dekoracji wazy. Z podstawy wyrastają zielone liście pałki wodnej pnące się wysoko po bokach ażurowego brzuśca. Dopełnieniem tej scenerii jest pełzający wewnątrz szyi wazy węgorz wychylający swą głowę z otwartą paszczą, na zewnątrz brzuśca przez otwór z przodu wazy.

Barbara Trojnar


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję