Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: Waza
Tytuł: Waza
Rodzaj obiektu: waza
Wytworzenie obiektu - organizacja / wytwórnia: manufaktura porcelany w Miśni
Datowanie opisowe: XVIII wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Miśnia (Europa, Niemcy)
Technika: metalurgiczne > galwanizacja > złocenie
Tworzywo: przetworzony > metal > złoto; przetworzony > metal > stop > stop miedzi > brąz; przetworzony > ceramika > porcelana
Wymiar - wysokość: 49 cm
Słowa kluczowe: wnętrza; dekoracja; porcelana; brąz; waza
Nabycie - sposób: darowizna > przekaz
Nota popularyzatorska:

Waza wykonana została w manufakturze porcelany w Miśni w latach 1740-1745. Wytwórnia ta założona została w 1710 r. przez Augusta II Sasa, była pierwszą europejską wytwórnią porcelany. Jest to waza owalna z uchwytami bocznymi w kształcie maszkaronów, z nakrywą kopulasto wysklepioną, w okazałej oprawie z brązu złoconego. Oprawę stanowi podstawa modelowana w skałę, z której wyrastają cztery węże tworzące uchwyty naczynia, pełzające wzdłuż ażurowej galeryjki oddzielającej wazę od nakrywy. Uchwyt nakrywy także z brązu złoconego w kształcie pęku kwiatowego z motylem (pierwotnie nakrywa była zwieńczona gałką, która została zeszlifowana). Waza zdobiona jest wielobarwnymi malowanymi miniaturami ujętymi w bogate, koronkowe, czterołukowe, złocone obramienia uzupełnione czerwienią i purpurą. Malatury przedstawiają sceny polowań, mężczyzn na koniach udających się w stronę zabudowań z architekturą obronną, i wędrujące postacie na tle rozległej panoramy drobiazgowo odtworzonej. Forma wazy wykonana została według modelu Johanna Gottlieba Kirchnera, uchwyty według modelu Joachima Kaendlera z 1733 r., wybitnego rzeźbiarza-modelera w manufakturze miśnieńskiej. Malatury zdobiące wazę odznaczają się wysokim poziomem artystycznym, wykonał je być może J. G. Heine, uczeń Johanna Gregora Höroldta. W manufakturze miśnieńskiej dekoracje malarskie stają się zasadniczym elementem zdobniczym wyrobów od 1720 r. Dominująca dotąd tematyka chińska z czasem ustąpiła na rzecz malarstwa rodzajowego i pejzażowego. Jednocześnie zatrudnienie w wytwórni rzeźbiarzy, w 1727 r. Johanna Gottlieba Kirchnera, potem Johanna Joachima Kaendlera, który w 1733r. uzyskał tytuł mistrza modelarskiego, zasadniczo wpłynęło na rozkwit rzeźby w porcelanie. Łańcucka waza jest dobrym przykładem wyrobu z okresu największego rozkwitu manufaktury miśnieńskiej przypadającego na lata 1733-1756 (do wojny siedmioletniej). Okres ten słynął z wysokiego poziomu technicznego i artystycznego wyrobów miśnieńskich, które podziwiano w całej Europie. 

Barbara Trojnar


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję