Tytuł: Wazka
Rodzaj obiektu: ceramika
Wytworzenie obiektu - organizacja / wytwórnia: Manufaktura majoliki w Nieborowie
Datowanie opisowe: XIX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Nieborów (Europa, Polska, woj. łódzkie)
Technika: malarskie > malowanie > malowanie ręczne; ceramiczne > farby podszkliwne; ceramiczne > szkliwo > szkliwo cynowe
Tworzywo: przetworzony > ceramika > fajans > majolika
Wymiar - szerokość: 15 cm
Wymiar - wysokość: 16.6 cm
Wymiar - głębokość: 12.5 cm
Wymiar - średnica: 16 cm
Słowa kluczowe: waza; malowanie ręczne; majolika; Nieborów; manufaktura
Nabycie - sposób: zakup
Nota popularyzatorska:
Wazka dekoracyjna. Wazka wykonana została w manufakturze majoliki w Nieborowie. Wytwórnia ta o nazwie „Fabryka Fajansów Artystycznych i Pieców Kaflowych” założona została przez księcia Michała Piotra Radziwiłła w 1881 r. na terenie jego rezydencji. Dyrektorem manufaktury był Stanisław Thiele, doświadczony artysta ceramik, który wcześniej pracował w fabryce fajansu w Nevers we Francji. Manufaktura w Nieborowie wytwarzała rozmaite przedmioty o charakterze dekoracyjnym i użytkowym: wazony, dzbany, donice cache-pôt, żardiniery, talerze do zawieszania na ścianę, przybory toaletowe, lampy wiszące, płytki ścienne, jej specjalnością były kafle piecowe. Ceramika ta eklektyczna, wpisuje się w historyzujące tendencje w ceramice europejskiej drugiej połowy XIX w. Formy i zdobnictwo wzorowano na majolikach włoskich i francuskich oraz na holenderskich fajansach. Często dawne formy stylowe łączono z dekoracją malarską o tematyce polskiej. Niektóre wyroby zdobiono malaturami w typie dalekowschodnim. Okres rozkwitu manufaktury trwał do 1886 r., załamanie produkcji nastąpiło około 1889 r. W zbiorach Muzeum-Zamku w Łańcucie znajduje się zespół jedenastu majolik dekoracyjnych, są to: wazy, żardiniery, cache-pôt (zob. B. Trojnar, Majolika w zbiorach Muzeum-Zamku w Łańcucie. Katalog, Łańcut 1988). Powyższa wazka z nakrywką, kształtem zbliżona jest do urny. Zdobiona jest po obu stronach medalionami ze scenkami rodzajowymi w typie chinoiserie. Na tle umownego pejzażu przedstawieni są: z jednej strony Chińczyk witający Chinkę, która w jednej ręce trzyma wachlarz, a w drugiej trzyma za rękę dziecko, z drugiej strony Chińczyk trzymający szarfę z napisem chińskim i dwie kobiety. Ścianki wazki pokrywa ornament drobnej, stylizowanej wici roślinnej z wkomponowanymi gałązkami kwiatowymi i motywem fantastycznego ptaka. Na spodzie wazki znajdują się malowane znaki wytwórni: monogram „MPR” (Michał Piotr Radziwiłł), monogram malarza-dekoratora: „JF” łączony z J. Francikowską.
Barbara Trojnar
