Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: Obraz
Tytuł: Nagonka myśliwska
Rodzaj obiektu: rysunek; malarstwo
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: Fałat, Julian (1853-1929)
Datowanie opisowe: XX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Nieśwież (Europa, Białoruś)
Technika: rysunkowe > pastel
Tworzywo: przetworzony > szkło; organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno; przetworzony > celuloza > tektura
Wymiar - szerokość: 104 cm
Wymiar - wysokość: 77 cm
Słowa kluczowe: dekoracja; wyposażenie; płótno; olej; pejzaż
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:


Obraz przedstawiający nagonkę na zwierza w lesie, zimą, przed wschodem słońca. Autorem obrazu jest Julian Fałat, słynny polski malarz akwarelista. Nieśwież należący do rodu Radziwiłłów często był miejscem organizowanych tu polowań na grubego zwierza. Jedno z takich polowań odbyło się w lutym 1886 roku, na które został zaproszony Fałat i gdzie spotkał się księciem pruskim Wilhelmem Hohenzollernem, późniejszym cesarzem Wilhelmem II. Spotkanie zaowocowało zaproszeniem artysty do Berlina, gdzie został nadwornym malarzem cesarza (do 1895 roku). Nie był to jedyny owoc tego polowania, gdyż od tej pory Fałat stał się mistrzem w scenach z polowań przedstawianych zawsze zimą, ale w kilku wariantach - nagonka, trębacze, wypłoszenie niedźwiedzia z barłogu, oszczepnicy (polujący na niedźwiedzia), obozowisko, powrót z polowania. To właśnie do tego typu obrazów należy obraz łańcucki, którego bardzo podobna wersja znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie. Obraz malowany pastelami, z bardzo zróżnicowaną kolorystyką ciemnych drzew, na które kładą się granatowe cienie, białego śniegu z niebieskimi refleksami i kolorowych strojów naganiaczy. W tych scenach ujawniają się główne cechy impresjonistycznego widzenia pejzażu, w różnych porach dniach, różnym oświetleniu i charakterystycznym kładzeniu farby (czy to akwareli, czy gwaszy, czy jak w tym przypadku pasteli). Obrazy te cieszyły się wielką popularnością.

Bożena Rybkowska


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję