Tytuł: Krajobraz z Bystrej
Rodzaj obiektu: rysunek; malarstwo
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: Fałat, Julian (1853-1929)
Datowanie opisowe: XX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: nieznane
Technika: malarskie > farba > tempera
Tworzywo: organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno; przetworzony > celuloza > tektura; przetworzony > szkło
Słowa kluczowe: wnętrza; apartament; dekoracja; wyposażenie; krajobraz
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:
Jest to jeden z czterech obrazów pędzla Juliana Fałata, które posiadamy w swoich zbiorach, a które znajdowały się w kolekcji Potockich, właścicieli zamku. Bystra Śląska to miejscowość położona na Śląsku Cieszyńskim, blisko Beskidu Śląskiego, w której znajduje się willa, będąca od 1910 roku własnością Juliana Fałata i jego rodziny i gdzie artysta umarł w 10 VII 1929 roku. Obecnie w willi czynne jest muzeum (oddział Muzeum Okręgowego w Bielsku - Białej), poświęcone życiu i twórczości malarza. (na parterze wczesne obrazy olejne i pierwsze akwarele, na piętrze obrazy o tematyce myśliwskiej i krajobrazy). Julian Fałat (ur. w 1853 roku w Tuligłowach, zm. w 1929 roku w Bystrej) jest jednym z najwybitniejszych polskich akwarelistów, przedstawicielem polskiego impresjonizmu i realizmu. Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a później w Zurychu i Monachium. Studia ukończył w 1880 roku, w tym czasie malował pejzaże, portrety i sceny rodzajowe. Początkowo krótko tworzył w technice olejnej, porzucając ją jednak szybko na rzecz akwareli z bardzo prozaicznego powodu - farby akwarelowe były dużo tańsze i to właśnie w tej technice osiągnął mistrzostwo. W 1884 roku wyjechał do Hiszpanii, gdzie przebywał rok, a następnie udał się w podróż dookoła świata. W 1895 roku został dyrektorem krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, gdzie wsławił się przeprowadzeniem reformy nauczania, a później jej rektorem Wystawiał swe obrazy w Berlinie i Chicago, w Wiedniu otrzymał złoty medal za obraz "Powrót z polowania". Po przeniesieniu się do Bystrej w jego twórczości zaczęły dominować pejzaże, zwłaszcza ośnieżone, których tematem stały się Beskidy i okolice Bystrej. Taki właśnie wczesnowiosenny pejzaż przedstawia łańcucki obraz, w którym w mistrzowski sposób został odtworzony częściowo już topniejący śnieg, ukazując budzącą się do życia przyrodę.
Bożena Rybkowska
