Tytuł: Krajobraz górski z jeziorem
Rodzaj obiektu: rysunek; malarstwo
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: de la Rive, Pierre Louis (1753-1817)
Datowanie opisowe: XVIII wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Francja (Europa)
Technika: malarskie > farba > olej
Tworzywo: organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno; przetworzony > tekstylia > tkanina > płótno
Wymiar - szerokość: 134 cm
Wymiar - wysokość: 105.5 cm
Wymiar - głębokość: 11 cm
Słowa kluczowe: obraz; płótno; olej; krajobraz; pejzaż
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:
Jezioro górskie ze sztafażem
Obraz z kolekcji Potockich, dawnych właścicieli zamku łańcuckiego, przedstawia niewielkie jezioro, otoczone górami, ze sztafażem złożonym z ludzi i bydła. Światło pada z prawej strony obrazu, jego źródłem jest niewidoczne na obrazie słońce, rzucające swój blask na góry, wodę i ludzi. Obraz utrzymany w tonacji jasnej, z przewagą zieleni, beżów, błękitu i różów. Obraz sygnowany i datowany na kamieniu po stronie prawej „de la Rive pxt 1791”. Rama drewniana profilowana, złocona ozdobiona kimationami – lesbijskim i jońskim w układzie pasowym. Autor obrazu Pierre Louis de la Rive to szwajcarski malarz, projektant i rytownik. Ojciec jego, który był pastorem przeznaczył syna do kariery prawniczej i długo trwało przekonanie go, aby pozwolił zając się synowi malarstwem. Porzuciwszy studia prawnicze rozpoczął naukę u malarza krajobrazu Nicolasa Henri Josepha de Fassina, ale nauka ta sprowadzała się głównie do kopiowania flamandzkich i holenderskich mistrzów. Po wyjeździe do Niemiec w 1776 r wstąpił do drezdeńskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Giovanniego Battisty Casanovy, który zachęcił go do malowania pejzaży. Po powrocie do Szwajcarii w 1787 r zamieszkał w Presigne, gdzie zajął się malowaniem krajobrazów i scen historycznych. W latach 1799 – 1801 odbyły się wystawy jego dzieł w salonie paryskim. W jego malarstwie rozpoczętym od malowniczych pejzaży w stylu Wouwermana i Berchema, poprzez obrazy pod wpływem neoklasycyzmu (to głównie krajobrazy znad Jeziora Genewskiego od 1790 r) uwieńczeniem twórczości stały się preromantyczne krajobrazy alpejskie ( wpływy włoskie), głównie Mont Blanc i Valais (po 1800 r). Motyw Jeziora Genewskiego i szczytu Mont Blanc przewija się w jego twórczości, ukazując te pejzaże w różnym oświetleniu i porach oku, bardzo często ożywiając je sztafażem ludzi i bydła.
Bożena Rybkowska
