Tytuł: Kotlina górska z bydłem i pasterzami
Rodzaj obiektu: rysunek; malarstwo
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: de la Rive, Pierre Louis (1753-1817)
Datowanie opisowe: XVIII wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Francja (Europa)
Technika: malarskie > farba > olej
Tworzywo: organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno; przetworzony > tekstylia > tkanina > płótno
Wymiar - szerokość: 136 cm
Wymiar - wysokość: 110 cm
Wymiar - głębokość: 9.5 cm
Słowa kluczowe: obraz; olej; płótno; krajobraz; pejzaż
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:
Obraz należący do kolekcji łańcuckiej przedstawia pejzaż górski ożywiony sztafażem złożonym z bydła i ludzi. Źródłem światła jest niewidoczne na obrazie zachodzące za góry słońce, rzucające pomarańczowo – różowy odblask na góry, ludzi i zwierzęta. Obraz pochodzi 1790 r i namalowany został przez Pierre Louis de la Rive a. To szwajcarski malarz, projektant i rytownik, (ur.1753 r w Genewie, zm. w 1817 r w Presinge), często nazywany „wynalazcą” alpejskiego krajobrazu. Ukazywał szczyt Mont Blanc w różnym oświetleniu i różnych porach dnia. Pochodził z zamożnej rodziny, jego ojciec, który był pastorem, planował dla niego karierę prawniczą. Pierwsze wskazówki dotyczące malarstwa uzyskał od rycerza Nicolasa Henri Fassina, malarza pejzażu z Liege, który zachęcił go do kopiowania dzieł mistrzów flamandzkich. W 1776 r wyjechał do Niemiec, gdzie studiował w Dreźnie w Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Giovanniego Battisty Casanovy. To Casanova zachęcił de la Rive do zaprzestania kopiowania i spróbowania własnych sił w malarstwie krajobrazowym. Przez 18 miesięcy przebywał w Rzymie, gdzie powstały pierwsze jego autorstwa pejzaże. Po powrocie do Szwajcarii w 1797 r zamieszkał w Presigne i zajął się malowaniem krajobrazów i obrazów o treści historycznej. Pierwsze wystawy jego dzieł odbyły się w salonie paryskim w latach 1799 – 1801. W jego malarstwie początkowo zaznaczył się wpływ Berchema i Wouwermana, potem neoklasycyzmu w bardzo rozbudowanych pejzażach znad Jeziora Genewskiego (od 1790 r), aż po wpływy włoskie do preromantycznych pejzaży alpejskich.
Bożena Rybkowska
