Tytuł: Portret dziewczynki z pieskiem
Rodzaj obiektu: rysunek; malarstwo
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: Greuze, Jean Baptiste (1725-1805)
Datowanie opisowe: XIX wiek > 2. połowa XIX wieku
Wytworzenie obiektu - miejsce: nieznane
Technika: malarskie > farba > olej
Tworzywo: organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno; przetworzony > tekstylia > tkanina > płótno
Wymiar - szerokość: 30 cm
Wymiar - wysokość: 42 cm
Słowa kluczowe: wnętrza; malarstwo; obraz; płótno; olej
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:
Portret dziewczynki z pieskiem
Obrazek z kolekcji Potockich, dawnych właścicieli zamku łańcuckiego, przedstawia dziewczynkę ukazaną w półpostaci, zwróconą bokiem i patrzącą na widza. Dziewczynka trzyma w objęciach małego kudłatego psa w biało – brązowe łaty. Kolorystyka obrazu stonowana, zgaszona, z przewagą tonów zielonkawo – złocistych. Obrazek w szerokie, profilowanej, złoconej ramie ozdobionej czterema rodzajami ornamentów w układzie pasowym. Na dolnej listwie ramy napis czarną farba „GREUSE”. Portret może być XIX – wieczną kopią z oryginału tego malarza. Jean Baptiste Greuze (ur. w sierpniu 1725 r w Tournus, zm. w marcu 1805 r w Paryżu) to francuski malarz z okresu rokoka i neoklasycyzmu. Nauki pobierał w Lyonie, potem w Paryżu w Królewskiej Akademii Malarstwa i Rzeźby. Przez dwa lata (1755 – 1757) przebywał we Włoszech gdzie oddawał się studiom nad dziełami starych mistrzów. Po powrocie do Francji wystawiał swe prace w paryskim Salonie i szybko stał się popularnym malarzem. W jego twórczości łączą się dwa style -rokoko i neoklasycyzm, malował chętnie sceny rodzajowe, w których odnaleźć można związek z poglądami głoszonymi przez Jana Jakuba Rousseau. Był też mistrzem portretu, zwłaszcza młodych kobiet. Po rewolucji francuskiej utracił popularność, zmarł w biedzie i samotności. Łańcucki portret wpisuje się niejako w twórczość Greuze a, przedstawiona kilkuletnia dziewczynka zalotnie patrzy na widza świadoma swej atrakcyjności, co podkreślają jeszcze „zmysłowe” usta. Ta cecha subtelnego erotyzmu często pojawiała się w portretach młodych kobiet malowanych przez artystę. Niestety nie znamy nazwiska malarza kopii, portret jest eksponowany na II piętrze Zamku Łańcuckiego.
Bożena Rybkowska
