Tytuł: Wnętrze domu chińskiego
Rodzaj obiektu: rysunek; malarstwo
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: nieznany
Datowanie opisowe: XIX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: nieznane
Technika: malarskie > gwasz
Tworzywo: organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno; przetworzony > celuloza > papier
Wymiar - szerokość: 41.5 cm
Wymiar - wysokość: 30.5 cm
Wymiar - głębokość: 2 cm
Słowa kluczowe: obraz; apartament; papier; gwasz; drewno
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:
Obrazek malowany garbami wodnymi na papierze, za szkłem, z kolekcji Lubomirskich, dawnych właścicieli zamku, przedstawia wnętrze pawilonu w stylu chińskim. Serię podobnych obrazków ukazujących jak urządzać altany i pawilony w modnym od końca XVIII w stylu chińskim, zamówiła księżna marszałkowa Lubomirska. Świadczą o tym wpisy tych obrazków w inwentarzu zamkowym z 1802 r. Obrazek przedstawia pomieszczenie prostokątne ujęte perspektywicznie, z wnęką wydzieloną arkada o płaskim łuku i zamknięte ścianą wypełnioną papierem. Ściany i sufit w kolorze szarym (ściany rozsuwane – fusumi), podzielone belkami – ściany pionowymi, sufit poziomymi. Płyciny ścian ujęte w ciemnoniebieskie obramienie z płaskorzeźbionymi stylizowanymi kwiatami w narożach. Pod ścianami stoją, umieszczone symetrycznie, w czerwonych, metalowych stojakach biało – niebieskie donice z kwitnącymi na biało i różowo kwiatami. Za nimi, też symetrycznie, stoją półeczki (imitacja kominka) o ażurowych ściankach bocznych wycinanych w motywy trójliścia. Na półeczkach wazy, sepeciki i patera z owocami mango. W ścianie po lewej otwór drzwiowy, po prawej okno zaklejone niebieskim papierem. Pomieszczenie drugie (wnęka) zamknięte ścianą, której płaszczyzny tworzy niebieski papier z malowanymi kolorowymi kwiatami. Nad oknem „supraporta” - na niebieskim tle żółte znaki pisma chińskiego. Przed arkadą stanowiącą przejście do wnęki, stoi drewniane podium, na nim czarny stolik, obok niego symetrycznie ułożone dwie zielono – niebieskie maty. Przed podium stoją dwa niskie stoliki i dwie wazy. Posadzka w całości z szarych płytek. Wszystkie obrazki serii ujęte w jednakowe ramy – drewniane z nakładaną plecionką i rozetami w narożnikach, prawdopodobnie wyrób wiedeński. Obrazki pochodzą z przełomu XVIII /XIX w i powstały prawdopodobnie w Chinach jako wzorniki. Obrazki eksponowane są w sypialni Apartamentu Chińskiego na I p zamku łańcuckiego.
Bożena Rybkowska
