Tytuł: Wnętrze domu chińskiego
Rodzaj obiektu: rysunek; malarstwo
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: nieznany
Datowanie opisowe: XIX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: nieznane
Technika: malarskie > gwasz
Tworzywo: organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno; przetworzony > celuloza > papier
Wymiar - szerokość: 41.5 cm
Wymiar - wysokość: 30.5 cm
Wymiar - głębokość: 2 cm
Słowa kluczowe: obraz; apartament; papier; gwasz; drewno
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:
Obrazek malowany farbami wodnymi na papierze, z kolekcji Lubomirskich, dawnych właścicieli zamku łańcuckiego, za szkłem, przedstawia wnętrze pawilonu w stylu chińskim. Serię podobnych obrazków ukazujących jak urządzać altany i pawilony w modnym od końca XVIII w stylu chińskim, zamówiła księżna marszałkowa Lubomirska. Świadczą o tym wpisy tych obrazków w inwentarzu zamkowym z 1802 r. Obrazek z kolorystyką jasną, z przewagą szarości, beżów i żółcieni. Wnętrze pawilonu ujęte perspektywicznie, składa się z trzech, wyodrębnionych za pomocą przejścia arkadowego pomieszczeń. Pomieszczenie pierwsze zamyka po prawej stronie szara ściana w dyskretny biały wzorek, podzielona pionowymi belkami (półkolumny). W ścianie owalny otwór wejściowy, przez który widać sąsiednie pomieszczenie. Sufit nad całością podzielony jest pionowymi belkami. Z sufitu zwieszają się dwie lampy z abażurami z szarego jedwabiu. Na ścianie po prawej stronie wisi prostokątny obraz ze skalistym pejzażem. Pod ścianą stoją rośliny w skrzynkach oraz stolik, na nim waza i patera z owocami mango. Ściana, zamykająca wnętrze po lewej, podzielona jest rytmicznie poziomymi i pionowymi listwami. Tworzące się w ten sposób płaszczyzny wypełnia biały, prześwitujący papier w geometryczny wzór. Pośrodku ściany zamknięty otwór wejściowy. Pod ścianą stoją cztery drewniane krzesła z niebiesko – zielonymi poduszkami. W całości pawilonu ściany rozsuwane (fusumi), podłoga z szarych płytek. Przez arkadę o płaskim łuku widać dwa następne pomieszczenia – w pierwszym, pod ścianami stoją dwie niebieskie wazy, w drugim , na podwyższeniu dwie identyczne wazy ustawione symetrycznie. Na ścianie zamykającej ostatnie pomieszczenie wisi malowidło przedstawiające skalisty pejzaż. Wszystkie obrazki serii ujęte w jednakowe ramy – drewniane z nakładaną plecionką i rozetami w narożnikach, prawdopodobnie wyrób wiedeński. Obrazki pochodzą z przełomu XVIII /XIX w i powstały prawdopodobnie w Chinach jako wzorniki. Obrazki eksponowane są w sypialni Apartamentu Chińskiego na I piętrze zamku łańcuckiego.
Bożena Rybkowska
