Tytuł: Hagar na pustyni
Rodzaj obiektu: rysunek; malarstwo
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: nieznany
Datowanie opisowe: XVII wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: nieznane
Technika: malarskie > farba > olej
Tworzywo: organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno; przetworzony > tekstylia > tkanina > płótno
Wymiar - szerokość: 113 cm
Wymiar - wysokość: 113 cm
Słowa kluczowe: obraz; scena; olej; płótno; drewno
Nabycie - sposób: zakup
Nota popularyzatorska:
Obraz z kolekcji muzealnej przedstawia Marię czytającą książkę, trzymająca na ręku nagie Dzieciątko, stojące na jej kolanach (na pieluszce), trzymające w ręku krzyżyk jako symbol swej przyszłej męki. Dzieciatko patrzy na widza. Pieluszka to zapowiedź śmiertelnego całunu Chrystusa. Matka i Dziecko przestawieni są na tle rozległego pejzażu. Kolorystyka obrazu jasna, z przewagą błękitów. Obraz przypisywany jest włoskiemu malarzowi - Giovanni Francesco Romanelli (ur w 1610 w Viterbo, zm. w1662 r w Viterbo). To przedstawiciel baroku który w swoim malarstwie religijnym i mitologicznym używał jasnych , rozświetlonych barw. Mając 14 lat udał się do Rzymu, gdzie zgłębiał tajniki malarstwa u Pietro da Cortone. Tam objął go patronatem kardynał Francesco Barberini. W 1639 r malarz został dyrektorem Akademii św. Łukasza, skupiającej prestiżowych artystów. Po wyborze na papieża Innocentego X wpływy kardynała osłabły i nie mógł już otaczać opieką Romanellego. Malarz skorzystał więc z zaproszenia Mazariniego i udał się na dwór Ludwika XIV, gdzie został portrecistą m.in. matki króla. Łańcucki obraz ujęty w szeroką drewnianą, złoconą ramę, ozdobioną stylizowanym kimationem lesbijskim jest eksponowany w sypialni Apartamentu Paradnego na I piętrze zamku.
Bożena Rybkowska
