Tytuł: Koń w uprzęży
Rodzaj obiektu: rzeźba
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: de la Planche de Ruillé, Henri-Geoffroy (1842-1922)
Datowanie opisowe: XIX/XX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: nieznane
Technika: metalurgiczne > odlew
Tworzywo: przetworzony > metal > stop > stop miedzi > brąz
Wymiar - szerokość: 16 cm
Wymiar - wysokość: 53 cm
Słowa kluczowe: Potocki; rzeźbienie; wyposażenie; brąz; odlew
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:
Henri-Geoffroy de la Planche de Ruillé, Koń, Francja, k. XIX w., sygn. “Cte G.de Ruille” Szorownia hrabiego Mikołaja Potockiego w jego stajniach paryskich przy Av. Friedland, tak jak łańcucka Galowa Szorownia w Stajniach Zamkowych za III i IV ordynata, była wyjątkowo wytworną masztarnią-salonem, w jakiej oprócz rozwieszonych na boazerii ścian kilkudziesięciu wyjazdowych uprzęży umieszczono także meble, cenne bibeloty i zaprzęgowe akcesoria. Po śmierci hrabiego w 1921 roku, który swoim sukcesorem, uczynił IV ordynata Alfreda Antoniego Potockiego uprzęże i wyposażenie szorowni paryskiej, jako część spadku po Mikołaju Potockim, przewiezione zostały do Łańcuta. Z Paryża, gdzie ustawiona była na stole, pośrodku szorowni, trafiła wówczas do Łańcuta kameralna rzeźba w brązie przedstawiająca konia zaprzęgowego w chomątowej uprzęży, jaką ustawiono w Szorowni Galowej. Jej twórcą jest bardzo modny we Francji na przełomie XIX i XX wieku hrabia Henri-Geoffroy de la Planche de Ruillé, autor licznych kameralnych rzeźb koni, jeźdźców, amazonek, dżokei i, rzadziej, zaprzęgów. Oddawał w nich doskonale anatomię koni, oraz szczegóły przedstawionych uprzęży czy rzędów jeździeckich.
Aldona Cholewianka-Kruszyńska
