Tytuł: Martwa natura
Rodzaj obiektu: rysunek; malarstwo
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: nieznany
Datowanie opisowe: XIX wiek > 1. połowa XIX wieku > 1. ćwierć XIX wieku > początek XIX wieku
Technika: malarskie > gwasz
Tworzywo: organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno; przetworzony > celuloza > papier
Wymiar - szerokość: 16.5 cm
Wymiar - wysokość: 21.5 cm
Słowa kluczowe: malarstwo; papier; drewno; gwasz; obraz
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:
Obrazek pochodzi z kolekcji Potockich, dawnych właścicieli zamku łańcuckiego, jest nieznanego malarza i pochodzi z pocz. XIX w Niewielki obrazek, za szkłem przedstawia martwą naturę, kolorystyka jasna, kompozycja dwuplanowa. Na półce- stole poukładane są różne przedmioty – na pierwszym planie owalny wiklinowy kosz pełen kwiatów, niebiesko – biały kubek obwiązany pergaminem, łyżka, garnuszek z podstawką malowany w niebieskie chabry i niebieski talerz pełen dużych niebieskawych śliwek. Na drugim planie duży szklany słój z zieloną nakrętką, pełen czerwonych wiśni, butelka z ciemnozielonego szkła z etykietą, beżowo –złotawy wazonik w typie kielichowym z kwitnącym czerwono bonsai. Tło oliwkowo – beżowe. Obrazek nawiązuje do malarstwa odkrytego w domach zalanych lawą i zasypanych popiołem wulkanicznym - Herculanum i Pompei w 79 r. Te zasypane miasta zostały odkryte w 80 –tych latach XVIII w i odtąd malarstwo nazywane pompejańskim stało się bardzo popularne wśród arystokracji hołdującej modzie. Oczywiście, niejako poza stylami pompejańskimi rozwijało się malarstwo przedstawiające martwe natury zdobiące sale jadalne, a złożone z ptaków, owoców, ryb czy naczyń z wodą. Oprócz tego spotyka się malowane wprost na ścianach portrety przedstawiające mieszkańców domu. Łańcucki obrazek ujęty w metalową, wąską ramę zdobioną stylizowanym kimationem lesbijskim jest eksponowany w Apartament Chińskim na I p zamku, a właściwie w pompejańskim, czyli salonik w tym apartamencie na i p zamku.
Bożena Rybkowska
