Tytuł: Jerzy Radziwiłł
Rodzaj obiektu: rysunek; malarstwo
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: nieznany
Datowanie opisowe: XVIII wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: nieznane
Technika: malarskie > farba > olej
Tworzywo: organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno; przetworzony > tekstylia > tkanina > płótno
Wymiar - szerokość: 161 cm
Wymiar - wysokość: 244 cm
Słowa kluczowe: malarstwo; portret; płótno; olej; drewno
Nota popularyzatorska:
Portret Jerzego Radziwiłła
Obraz XIX wiecznego nieznanego malarza przedstawia portret Jerzego Radziwiłła jako starszego mężczyznę w zbroi typu zachodnio - europejskiego, z jedną ręką wspartą na leżącej na stoliku przyłbicy, w drugiej trzyma miecz w pochwie. Obraz nawiązuje do malarstwa sarmackiego, zachowując wszystkie elementy określające ten typ malarstwa (postać en pied, insygnia władzy lub funkcji, stolik, podwieszona kotara w tle i napisy towarzyszące przedstawieniu, określające zasługi portretowanego i pełnione przez niego funkcje). Obraz płaski, linearny, z zachowaną prawdą wizerunkową (bez upiększeń). Jerzy Radziwiłł herbu Trąby, z przydomkiem Herkules (ur. w 1480 r zm. w kwietniu 1541 r był hetmanem wielkim litewskim, marszałkiem nadwornym litewskim, kasztelanem wileńskim i trockim, wojewodą kijowskim i ojcem Barbary Radziwiłłównej, królowej Polski, ukochanej żony króla Zygmunta Augusta, ostatniego z Jagiellonów na tronie polskim. Był wybitnym, uzdolnionym wodzem, zasłużonym w wojnach z Tatarami, zakonem krzyżackim i Rosją. Nic więc dziwnego, że Potoccy jako właściciele zamku łańcuckiego chcieli mieć jego podobiznę w swoich zbiorach, zwłaszcza, że fakt iż był ojcem królowej Polski nobilitował też niejako rodzinę Potockich skoligaconą z Radziwiłłami, zwłaszcza przez drugie małżeństwo Romana Potockiego III ordynata łańcuckiego z Elżbieta z Radziwiłłów (z linii berlińskiej). Na ramie obrazu dodatkowa tabliczka informująca kogo przedstawia portret.
Bożena Rybkowska
