Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: Obraz
Tytuł: Skrzypek
Rodzaj obiektu: rysunek; malarstwo
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: Dou Gerard
Datowanie opisowe: XIX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: nieznane
Technika: malarskie > farba > olej
Tworzywo: organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno; przetworzony > tekstylia > tkanina > płótno
Wymiar - szerokość: 134 cm
Wymiar - wysokość: 179 cm
Słowa kluczowe: malarstwo; płótno; olej; drewno; wnętrza
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:

Skrzypek
Obraz przedstawiający mężczyznę grającego na skrzypcach,  siedzącego na parapecie okna, który okryty jest barwnym dywanem. Przed grającym, na parapecie księga z nutami. Mur pod oknem ozdobiony jest płaskorzeźbą Franza Duquesnay, przedstawiającą putta bawiące się z kozłem. Obraz jest XIX - wieczną powiększoną kopią dzieła Gerarda Dou (Gerrit Dou ur. 1613 r w Leiden, zm. 1675 r tamże). Był on holenderskim malarzem, jednym z głównych przedstawicieli "szkoły w Lejdzie". Jego obrazy były zawsze małych rozmiarów, a ich cechą charakterystyczną było zwieńczenie przedstawianej sceny łukiem (okno, rama),jak w łańcuckim obrazie, gdzie okno u góry zamknięte jest łukiem. Malarz był uczniem Rembrandta od 1628 r, uczył się także malowania na szkle i miedziorytnictwa. Pomimo zaproszenia do Anglii prze Karola II pozostał w Lejdzie, gdzie w 1648 r założył szkołę malarzy cechowych, która przetrwała do XIX w., choć minęły już czasy, w których malarzy traktowano jak rzemieślników. Często malował na desce, gdyż miała gładszą fakturę i bardziej nadawa la się do odtwarzania drobnych detali, w których się jako malarz lubował. Był bliski stylowi Rembrandta, niektóre z prac przypisuje się im obu. Korzystając z nauki malowania na szkle wprowadzał do swoich miniaturowych obrazów bardzo bogatą kolorystykę. Widać to również w obrazie łańcuckim, gdzie kopista, naśladując styl Gerarda Dou wprowadził zróżnicowaną gamę barwną - czerwień, biel, złote guziki w stroju skrzypka, czy kolorowy dywan na parapecie okna, choć całość obrazu jest stonowana, na co na pewno miała wpływ XIX wieczna moda.

Bożena Rybkowska


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję