Tytuł: Jean Baptiste Raciné
Rodzaj obiektu: rysunek; malarstwo
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: nieznany
Datowanie opisowe: XVIII wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: nieznane
Technika: rysunkowe > pastel
Tworzywo: organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno; przetworzony > celuloza > papier
Wymiar - szerokość: 12.5 cm
Wymiar - wysokość: 17 cm
Słowa kluczowe: wnętrza; pastel; papier; drewno; portret
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:
Owalny portret młodego mężczyzny ukazanego w popiersiu, na neutralnym pochodzi z dawnej kolekcji Potockich, właścicieli Łańcuta i zamku. Zachowały się trzy takie miniatury przedstawiające popiersia sławnych mężów (żyjących w XVII w).Ten portret przedstawia Jean Baptiste Racinéa, dramatopisarza, zaliczanego do trójki głównych francuskich dramatopisarzy (obok Moliera i Corneilléa), przedstawiciela klasycyzmu z elementami późnego baroku. Dramaturg ( ur. w grudniu 1639 r w La Ferte- Milon, zm. w kwietniu 1699 r w Paryżu). Najpierw sztuki swe wystawiał w trupie Moliera, potem w teatrze Hotel de Bourgogne. Na dworze, dzięki poparciu króla zrobił zawrotną karierę – został dworzaninem królewskim i historiografem. Jest autorem tragedii opartych na motywach mitologicznych i historycznych, m. in „Andromacha”, „Ifigenia”, „Berenika”, „Estera”. Jest uważany za jednego z największych tragików, w swoich sztukach wnikliwie analizował ludzkie namiętności, został uznany za mistrza w przedstawianiu kobiecej psychiki. Nie dziwi więc chęć posiadania wizerunku takiego mistrza w swoich zbiorach, a księżna marszałkowa Lubomirska, będąca właścicielką zamku w XVIII w była mecenasem sztuki i wzbogaciła zbiory zamku nie tylko w zakresie malarstwa. Związana z dworem francuskim lubiła otaczać się przedmiotami należącymi do kręgu sztuki francuskiej, a w jej zbiorach nie mogło zabraknąć wizerunków słanych ludzi. Obraz został namalowany przez nieznanego francuskiego malarza w XVIII w.
Bożena Rybkowska
