Rodzaj obiektu: metale
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: nieznany
Datowanie opisowe: XIX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: nieznane
Technika: metalurgiczne > odlew; metalurgiczne > kucie
Tworzywo: przetworzony > metal > stop > stop miedzi > mosiądz; przetworzony > metal > żelazo
Wymiar - szerokość: 47 cm
Wymiar - wysokość: 29 cm
Wymiar - głębokość: 62 cm
Słowa kluczowe: apartament; metal; wystrój; kucie; przybory kominkowe
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:
Historia wilków kominkowych rozpoczęła się w epoce średniowiecza, ich prawzorem był długi pręt z kutego żelaza z haczykiem do zawieszania kociołka nad ogniem. W XIV wieku pręt ten wzbogacił się o trzon, biegnący w głąb paleniska, służący do podtrzymywania drewnianych polan, a od wieku XVI do funkcji użytkowej dołączono funkcję dekoracyjną. Nazwa „wilk lub pies kominkowy”(w Polsce przyjęła się nazwa „wilk kominkowy”) pochodzi z języka angielskiego i francuskiego. Najczęściej wykorzystywanym materiałem do wyrobu wilków kominkowych było żelazo kute, choć pod koniec XVII wieku zdarzało się srebro a później brąz, często złocony. Formy wilków zmieniały się wraz z obowiązującą modą i stylem, od bardzo prostych do bardzo dekoracyjnych. Omawiany wilk pochodzi z kolekcji Potockich, z drugiej połowy XVIII wieku, jest wyrobem francuskim, z brązu. Składa się z rusztu w kształcie prostokąta na czterech nóżkach z dodatkową ozdobą w kształcie prętów zakończonych gałkami. Część dekoracyjna w stylu Ludwika XV, złożona ze stylizowanego rocaila, z liśćmi akantu, i siedzącego putta z książką trzymaną w lewej ręce, prawa ręka uniesiona do góry. Putto prawie nagie, tylko na biodrach miękko układająca się tkanina, Na głowie putta wieniec z liści laurowych.
Przemysław Kucia
